Wednesday 8 August 2012

akhir Ramadhan

As salam. This would be my first entry. Hello to all my potential followers! *Being positive*.

Okay. Let's get down to business.. Hari ini dah termasuk dalam kategori '10 Mlm terbaik Ramadhan'. Mengikut ajaran junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W, kita haruslah berusaha sebaik mungkin untuk mendapat ganjaran Lailatul Qadar. Kelebihan nya bersamaan dengan 1000 bulan. (I believe most Muslims know this.. Just want to refresh for those who may have forgotten it.) :)

Di Malaysia, kita dah dipraktikkan dari kecil yang bulan Ramadhan bermaksud RAYA!! It's fun right? To collect all the ampau/angpau/etc and stuff.. Persediaan raya bermula pada hari pertama puasa... Beli kain nak buat baju raya, beli cat, beli kereta and the list keeps on going.. Some even have in mind to get new wife for raya. Hebat! ;)

What I want to say here is that kita sepatutnya mengutamakan bulan Ramadhan berbanding Syawal tapi the actual scenario is the other way round. Saya bukan nak tunjuk baik tapi kita harus sama2 sedar yang peluang ini hanya datang sekali setahun, 30 hari dari 365 hari.. Besar ganjaran tau... :)

So, let's all try to use the time left to the fullest ok? Bayangkan, kalau gaji sehari kita RM100, di bulan puasa jadi RM7000++ sehari. Kalau lah gaji naik macam tu, mungkin kita tak nak berhenti jadi produktif walaupun sesaat.. Masih ada kesempatan, gunalah masa yang ada sebaik mungkin. Time raya nanti nak enjoy, enjoy la. Tak menjadi masalah. I guess that's it for now.

Mintak ampun kalau ada yang terasa dan maaf kalau BM & BI tak sebaik yang diharapkan. Saya cuma seorang manusia. Takkan pernah sempurna... :)



2 comments: